Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2012 12:35 - Бетонните чудовища на България
Автор: lostov Категория: Политика   
Прочетен: 18995 Коментари: 13 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Споделям тази статия от българският сайт на Deutsche Welle, която идеално отразява позицията ми по въпроса за соц "изкуството" от близкото минало.
----------------------------------------------------------------------------

image

Грозни и груби, полусрутени бетонни чудовища са пръснати из цяла България. Един нов албум разказва тъжната история за разрухата на многобройните паметници и мемориални комплекси, изградени по времето на комунизма.

Автор на албума „Forget your past” („Забравете миналото си”) е младият български фотограф Никола Михов. Погледът му към монументалното наследство на комунизма не е нито нито през черни, нито през розови очила, а под лупа. Заглавието на албума е заимствано от надпис над входа на разграбената „летяща чиния” на връх Бузлуджа. Този надпис очевидно носи същата символика като онова „В крак с времето”, което миналата година превърна Паметника на съветската армия в София в пъстър американски комикс. „В сегашното си състояние Бузлуджанският паметник оставя най-тягостните впечатления сред всички паметници на социализма”, казва Никола Михов.

Фрапиращи гледки из цяла България

image

"Забравете миналото си"

Младият фотограф е заснел и други шокиращи примери за разпада на монументалните комплекси и паметници от времето на НРБ. Другата „летяща чиния”, варненският паметник на съветската армия, който се вижда на километри от морето, в момента подслонява автосервиз и дърводелска работилница. Фигурите на четирима съветски бойци и три български моми, известни на по-възрастните варненци като „Седморката на Блейк”, се издигат величествено над мръсотията.

Никола Михов разказва и за „подводния мавзолей” в центъра на Габрово. Там подпочвената вода е заляла костницата на партизани, а тленните им останки в момента зловещо населяват „аквариума” със застояла вода. Костите от погребаните в основите на видинския „Паметник на съпротивата” са на сухо - те просто са извадени и разхвърляни по алеите.

По думите на Михов на редица места свалените или паднали скъпи облицовки на мемориалните комплекси се използват „по предназначение” - за изработка на надгробни плочи например. Младият фотограф е установил, че на места помещенията на мемориалите са пригодени за складове от местните предприятия „Чистота" - такъв е например случаят с "Братска могила" в Пловдив. Разграбен е дори сравнително новият мемориал край Сливница, с който през 1985 година е отбелязана 100-годишнината от Сръбско-българската война.

Разбити, разграбени, разрушени

image

Разруха на Бузлуджа

Само за изграждането на Бузлуджанската „чиния” режимът изразходва 25 милиона щатски долара. Скъпите й инсталации за над 3 милиона долара отдавна са ограбени, а много от тежките орнаменти са разхвърляни като че ли от ръка на великан на километри около върха. Навсякъде в 30-те най-големи мемориални комплекси от времето на комунизма са изтръгнати металните букви, парапетите, електрическите инсталации, откраднати са масивни скулптури от ценни сплави, разбити са мраморни саркофази. Дали пък това не е част от автентичния български начин за справяне с миналото? - пита се Михов.

Има обаче и случаи, в които бързият разпад на социалистическите артефакти се дължи на некачественото строителство и негодните материали. Поразяващият с грозотата си монумент за 1300-годишнината на българската държава пред софийския НДК е открит през 1981 година, а облицовъчните му плочи започват да падат още през 1985-та.

Грубата сила на "народната власт"

image

Варна: парк-паметник на Българо-съветската дружба

Според доцента по история в Софийския университет Михаил Груев, всички паметници от времето на българския комунизъм имат една обща черта: грубата естетика. Тя пък отразява грубата сила, чрез която тъй наречената „народна власт” подчини България и българите. Странната смесица между образи на герои от войните за национално освобождение и на персонажи от комунистическата митология в паметниците на късния соц-арт през 80-те години отразява засилващия се национал-комунизъм във върхушката на БКП. „Тези паметници имат за цел да убедят обществото, че съществува естествена приемственост между славното минало и настоящия режим”, твърди Груев, който е убеден в необходимостта от „десекрализация” на паметниците, от премахване на вменената им чрез фалша на епохата „святост”.

Албумът „Forget your past” онагледява своеобразния начин, по който българите разчистват собственото си тоталитарно минало - чрез грабежи, вандалско разрушаване или поругаване. Останалото довършват природните стихии и последиците от калпавия градеж. "В България и досега не е започнала широка и задълбочена обществена дискусия, която да мотивира управленски решения за съдбата на монументите от времето на комунизма”, заключава доцент Михаил Груев от Историческия факултет на Софийския университет.

Автор: Н. Цеков, Редактор: А. Андреев
Източник: http://www.dw.de/dw/article/0,,16068906,00.html

----------------------------------------------------------------------------

Не е ли отдавна най-малкото излишно, смешно, тесногръдо и жалко, комунистите и техните симпатизанти всяка година да си устройват парти на поляната на Бузлуджа, на фона на това порутено и изгнило олицетворение на този тоталитарен режим и да се надъхват един друг колко готино беше едно време и как всичко това ще се върне?!

Не си ли затваряме очите и не избягваме ли взимането на решение, когато всеки ден подминаваме всички тези архаични соц паметници, които
навсякъде "красят" градовете и селата ни с тази гротескна отминала "слава"?!

Колко време още ще гледаме всички тези монументи и паметници?! Та нали паметник трябва да е нещо, което да остане в паметта ни с нещо добро, нещо към което да се стремим, нещо което да бъде идеал за нашите цели. Защо не наблегнем на достойната част от нашата история, а отчаяно и безумно се вкопчваме носталгично в един петдесетина годишен период на България, когато простаците завзеха властта и бяхме просто един сателит на тогавашният Съветски съюз? Това ли ни е идеалът за прогрес?

Ако непрекъснато гледаме назад, как ще продължим напред?




Гласувай:
5



1. lostov - Бузлуджа
04.07.2012 14:10
http://humanplanet.com/timothyallen/2012/02/buzludzha-buzludja-bulgaria/
цитирай
2. lostov - Forget Your Past
04.07.2012 14:13
http://nikolamihov.com/forget_your_past.html
цитирай
3. palada - Да, вярно е, че тези паметници са ...
05.07.2012 15:37
Да, вярно е ,че тези паметници са грозни и груби - и точно за това трябва да останат за да напомнят за това грозно и грубо време. Защо ние да унищожаваме? Да, нека да гледаме напред и единсвено и само да градим новото и красивото.
цитирай
4. lostov - Защото
05.07.2012 17:15
са грозни и груби, затова трябва да останат, за да може в бъдеще да ни напомнят на това грозно и грубо време?!?

"Тате, какво е това?"
"Ами грозен и груб паметник от едно грозно и грубо време."
"А защо сте го оставили?"
"Ами, за да ни напомня..."
"Защо?"
"Защото е част от историята."
"Но нали каза, че са грозни и груби. С това ли искате да запомните тази част от историята?"
"Ами да... не е редно да си унищожаваме историята."
"Значи не е било редно едно време нещата да са били грозни и груби, но е редно в днешно време да съхраняваме спомена за това време на публично и видно място?"
"Ами.. да нещо такова.. май така излиза..."
"Тате, вие мазохисти ли сте?"
"...."
цитирай
5. palada - Как ще съществува красивото ако го ...
05.07.2012 21:56
Как ще съществува красивото ако го няма грозното?
цитирай
6. lostov - Има резон,
06.07.2012 10:34
но няма да навреди да се отървем от колкото се може повече грозотии... и без това си имаме предостатъчно.. ;)
цитирай
7. palada - Знаеш, че живеем в дуалистичен с...
06.07.2012 17:44
Знаеш, че живеем в дуалистичен свят, не можем да премахнем минуса, негативното, черния цвят. Вместо да загубим време и средства да разрушим нещо което не ни харесва - да създадем нещо ново, красиво и така повярвай ще сме много по- удоволетворени!
цитирай
8. lostov - Съгласен съм.
08.07.2012 21:59
Ще съм удовлетворен като махнем грозното и сложим нещо хубаво.
цитирай
9. palada - И аз съм съгласна
09.07.2012 09:40
но, нека да си уважаваме миналото, каквото и да е било, трябва да го приемем като част от нашето израстване, да си го простим и тогава да га загърбим.
цитирай
10. lostov - ....
10.07.2012 17:54
Да, част е от нашето минало, трябва да се знае разбира се, било то добро или лошо.
Но не мога да уважавам ТАЗИ част от миналото.
цитирай
11. ckarlet - Доста сериозна тема си засегнал, ...
23.07.2012 15:29
Доста сериозна тема си засегнал, lostov.
Трябва доста хора да се замислят върху всичко.
Поздрави!
цитирай
12. lostov - Поздрави ckarlet
24.07.2012 13:22
ckarlet написа:
Доста сериозна тема си засегнал, lostov.
Трябва доста хора да се замислят върху всичко.
Поздрави!


Сериозна е, да и живо ме вълнува. И няма да спирам да говоря за това. Това минало трябва да си остане в учебника по история, а не негови символи да ни гледат с бетонен поглед оттук и там в градовете и селата на България!
цитирай
13. demonwind - Когато става въпрос за мемориал на жертви в дадена война,
21.09.2012 12:20
според мен не бива да се пипа. Няма значение, че са на руски войни - тези момчета са идвали да се бият за една кауза, в която са вярвали и заслужават да бъдат запомнени. Но когато става въпрос за монументи от типа на "трикрилния петохуй" пред НДК, място за спор няма - трябва да се разкарат! Още повече, на мястото на петохуя е имало войнишки паметник, който е истинския монумент за това място.
А иначе сателит на СССР бяхме колкото сега сме сателит на САЩ. Но единствения плюс в случая беше, че СССР беше близо и изнасяхме какво ли не за там, а пък оттам идваше почти безплатно парно и ток. Затова много хора си спомнят с умиление за онези години, когато за ток се плащаха по 4-5 лева на месец, а 5 лева за телефон означаваше, че си говорил по двайсет-трийсет пъти на ден с гаджето ;) Билетчето за градски транспорт беше 6 стотинки, а бензина - по-малко от левче за литър. При заплата на висшист (без да е партиен член) от порядъка на 300-400 лева (говорим за осемдесетте години). Обаче тогава пак имаше парадокси - постоянно в трамваите хващаха гратисчии, имаше побоища с контрольори, а масово се крадеше държавен бензин (дето беше оцветен) и какво ли още не... На това аз не му казвам робска психика. Това се нарича тарикатлък на дребно.

Поздрави, друже :)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lostov
Категория: Други
Прочетен: 534691
Постинги: 68
Коментари: 490
Гласове: 499
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930